همان طور در صفحه قبل نیز اشاره کردیم، شناخت روحیات و ویژگیهای دانشآموزان هر پایه و هر مقطع، به معلم کمک میکند تا روش تدریس خود را بر اساس این ویژگیها انتخاب کند و تکالیف، فعالیتها و روشهای ارزشیابی مناسبی را برای دانشآموزان خود در نظر بگیرد. توجه داشته باشید که هر دانشآموزی ویژگیهای شخصیتی خاص خود را دارد و لزوماً تمامی دانشآموزان پایۀ سوم، ویژگیهای یکسان و مطابق با محتوای این مقاله ندارند. ضمن اینکه نداشتن این ویژگیها به معنای غیر طبیعی بودن دانشآموز نیست. با این حال ویژگیهایی که در ادامه ارائه میشوند، میتوانند به عنوان یک چارچوب مفید برای پایه سوم ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرند.
-از روابط اجتماعی و شرکت در فعالیتهای گروهی لذت میبرند
-علاقۀ آنها به رقابت کردن در حال افزایش است
-در حال یادگیری این موضوع هستند که مسئولیت کارهای خود را بپذیرند
-تلاش میکنند تا شبیه همسالان خود لباس بپوشند
-نسبت به عدالت و بی عدالتی حساس میشوند
-ممکن است به دوست صمیمی خود بیش از حد وابسته شوند
-ممکن است بارها رفتارهایی حاکی از خشم یا اضطراب را در آنها مشاهده کنید
-دایرۀ واژگان آنها به سرعت در حال گسترش است
-از زیاد صحبت کردن و توضیح نظرات خود لذت میبرند
-علاقۀ زیادی به اغراق و بزرگنمایی دارند
-به نظر میرسد که خوب گوش میکنند ولی ممکن است نتوانند در مورد آنچه که شنیدهاند چیزهای زیادی را به خاطر بیاورند
-مدت زمان تمرکز آنها معمولاً کوتاه است ولی میتوانند کاملا غرق در کارهای مورد علاقۀ خود شوند
-به پذیرش از سوی همسالان و بزرگسالان بسیار نیاز دارند
-به نحوۀ کار کردن وسایل، موضوعات منطقی و دسته بندی کردن علاقمند هستند
-در این سن بلوغ جسمی در دختران سریعتر از پسران اتفاق میافتد
-ممکن است بسیاری از آنها وضعیت فیزیکی مناسبی نداشته باشند، برای مثال خمیده نشستن، جویدن ناختن، بازی کردن با موها
-الگوی ثابتی برای خواب و غذا خوردن ندارند
-ممکن است بارها شکایاتی از درد شکم و پاها و سردرد را از آنها بشنوید
-سخت بازی میکنند اما خیلی زود خسته میشوند